Get Adobe Flash player
ziare.antena3.ro

Arhive



Teatrul „Tudor Vianu” după un frumos succes în Serbia

 Asediul Venetiei APLAUZETeatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu  a fost invitat, recent, în festivalul de teatru „Novi Tvrđava Teatar” la Vila Stanković din Čortanovci-Serbia, în compania trupelor unor mari teatre din spaţiul ex-iugoslav : Teatrul Naţional Sarajevo, Teatrul  Maghiar din Novi Sad, Teatrul Koper din Slovenia, Teatrul National Prishtina, Teatrul National „Zoran Radmilović” din Zaječar.

Vida Ognjenovici, personalitate renumită a culturii sârbe, directorul artistic al festivalului scria în Caietul Program din acest an: „asemenea  cuvintelor, teatrul ştie despre noi mai mult decât ştim noi înşine şi mai mult chiar decât am vrea să ne fie dezvăluit”.

În seara zilei de 5 iulie 2019, jucat pentru prima oară sub cerul liber, în decorul natural mirific al dealurilor Vojvodinei  «Asediul Veneţiei» prezentat de teatrul giurgiuvean  a avut un succes deosebit în faţa unui public evident avizat şi mare amator de teatru.

Asediul Venetiei (1)

Asediul Venetiei (2)

Asediul Venetiei (3)

Personajul CIUMA, interpretat cu multă energie şi intenţionată ambiguitate de Vlad Bînzoiu, a fost caracterizat de o cronică locală drept întruchiparea răului absolut, « un caracter brutal și totodată feminizat al unui conducător autoritar irevocabil ».

Remarcabilele personaje ale lui ZANNI şi ŢIGANCA au creat o canava de mare efect pentru întregul spectacol, în cel mai curat spirit al commediei dell’arte. Personajul Zanni, adus cu mult umor în scenă de Robert Poiană este un clasic al genului – omul de la ţară venit la lucru în Veneţia, care le zice naiv şi fără prea multă gândire, fără altă grijă decât burta şi vinul, încât nici Moartea care bântuia oraşul nu a găsit  vreun motiv să îl bage în seamă. El este cel ce ţine publicul cu zâmbetul pe buze.

Ţiganca, din contră, în interpretarea bine aşezată şi echilibrată a Anei Siva Daponte  este un personaj misterios, cu o filozofie de viaţă bazată pe experienţă şi intuiţii; nu îi e frică de nimeni şi nu o poţi păcăli. Personajul CAPITANO este în commedia dell’arte un soldăţoi laudăros, gălăgios si fălos ameninţându-i deseori pe ceilalţi cu spada. În «Asediul Veneţiei» Lavinia Cosma, într-o interpretare cu un mare consum de energie, perfect credibilă în rolul său în travesti, creează un nemernic, braţul înarmat al unei stăpâniri pe care o ascultă orbeşte, fie că e vorba de Dogele Veneţiei sau mai apoi de Ciumă.

Anca Pascu creează o graţioasă şi falsă tovarăşă de ticăloşii a Ciumei, o nostalgică dar neiertătoare DAMĂ ÎN NEGRU.

Perechea DIEGO- Vlad Teodorov şi VICTORIA- Georgiana Vraţiu este purtătoarea ideii de salvare  prin dragoste şi sacrificiu de răul dictaturii şi arbitrariului; o pereche romantică,  în contrast cu celelalte personaje mai degrabă groteşti, tenebroase. Cel căruia regizorul i-adat în grijă să îi lege pe toţi aceşti comedieni în trupa SENZA DIMORA (cei fără adăpost n.n.) este Cosmin Creţu într-un triplu rol: MARC ANTONIO ROMANESI -şeful comedianţilor, DOGELE şi BARCAGIUL. El a impus ritmul alert şi nivelul de energie al spectacolului şi a adus pe scenă maturitatea artistică atât de necesară echilibrului dintre jocul „liber” şi cel imaginativ al commediei dell’arte.

În zilele ce au urmat, festivalul « Novi Tvrdjava Teatar » a continuat cu «Cercul de cretă caucazian» al lui Bertold Brecht,  « Evantaiul » după Carlo Goldoni şi « Troienele » lui Euripide şi s-a închis cu un spectacol al studenţilor clasei Videi Ognjenović, profesor la Facultatea de Teatru a Universităţii de Arte din Belgrad.

Actorii teatrului giurgiuvean au fost intr-o formă excelentă, iar după spectacol, în discuţiile directe cu actorii, spectatorii i-au felicitat şi  le-au transmis aprecieri elogioase.

Îi vom revedea cu drag în toamnă.

Călin Şabac

Comentariile voastre sunt încurajate şi deschise. Injuriile, insultele, calomniile sau orice tip de comentariu agresiv sau neargumentat vor fi eliminate.
De acelaşi tratament vor avea parte şi atacurile personale asupra altor cititori, sau asupra persoanelor publice ori asupra autorilor materialelor.
Vă mulţumim pentru înţelegere.

Arhive