Bine de ştiut! Sfaturi pentru prevenirea înşelăciunilor
Polițiștii din cadrul Biroului de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul I.P.J. Giurgiu au desfășurat, luni 14 decembrie a.c., în municipiul Giurgiu, activități de prevenire a infracțiunilor contra patrimoniului și a infracțiunilor de „înșelăciune” prin diverse moduri de operare.
Acțiunea a vizat consilierea categoriilor de public predispuse a deveni victime ale infracțiunilor, în special persoanele vârstnice, care locuiesc în zone mai retrase și reducerea numărului de infracțiuni de „înșelăciune”, prin conștientizarea populației cu privire la riscurile la care se expune dând curs solicitărilor așa zișilor binefăcători anonimi sau persoanelor care se prezintă în fața acestora ca având diverse calități.
Polițiștii le recomandă cetățenilor să nu se lase impresionați de persoanele necunoscute care le apelează telefonic și/sau transmit mesaje, aparent, din partea celor dragi, în scopul de a le înșela.
Una dintre cele mai des întâlnite metode întâlnite rămâne Metoda Accidentul. Ca mod de operare, infractorii contactează potențialele victime sub pretextul unui accident rutier fictiv în care ar fi fost implicate rude ale acestora și le solicită transferul a diferite sume de bani necesare a fi folosite în procesul penal, pentru onorariul avocaților, intervenții chirurgicale, despăgubiri sau înțelegeri cu victima accidentului etc.
Poliția informează că, în caz de accident, nu există noțiunea de plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătorești în acest sens sau prin societățile de asigurări. De asemenea orice accident de circulație are două variante de soluționare: depunerea unei plângeri la Poliție, instituție abilitată să instrumenteze cazul respectiv, sau înțelegerea amiabilă a părților, ceea ce presupune repararea daunelor folosind polița de asigurare auto obligatorie. Nici victima și nici autorul unui accident nu au nevoie de bani pentru a primi îngrijiri medicale în cazul serviciilor medicale de urgență. De aceea, în nici un caz, nu trimiteți bani prin persoane necunoscute, sperând astfel că îi veți ajuta pe cei dragi – nu faceți decât să cădeți în plasa întinsă de infractorul care a profitat abil de naivitatea și lipsa dumneavoastră de informare, pe fondul emoției provocate de vestea transmisă.
Polițiștii sfătuiesc cetățenii care se întâlnesc cu astfel de situații să nu se impacienteze și să verifice dacă ruda respectivă este într-adevăr rănită sau a avut un accident, dându-i un telefon și să nu expedieze sume de bani prin mandate on-line sau să nu-i depună în contul unor persoane necunoscute, indiferent de calitatea pe care acestea susțin că o au. Dacă situația prezentată prin telefon se dovedește a fi ireală, trebuie anunțată în cel mai scurt timp poliția, la telefonul unic de urgențe 112 sau cea mai apropiată secție de poliție, reținând numărul de pe care s-a apelat sau semnalmentele persoanei suspecte.
O altă metodă este cea a ‘premiului-surpriză’, când victima este anunțată telefonic că a câștigat un premiu important în bani, dar pentru a intra în posesia lui, trebuie să achite unui curier contravaloarea TVA-ului sau să depună banii într-un cont bancar.
Metoda reîncărcării unor conturi pre-pay este o altă metodă folosită prin care infractorii solicită în numele unei rude achiziționarea de cartele telefonice și transmiterea codurilor de reîncărcare.
O nouă metodă de înșelăciune folosită de infractori îi vizează în special pe cei vârstnici sau care locuiesc în zone mai izolate, care sunt abordați de necunoscuți ce pretind a fi angajați ai unor firme de curierat. Persoanele în cauză precizează că trebuie să livreze un colet din partea unei rude care a comandat bunul respectiv și roagă destinatarul (uneori prin intermediul telefonului mobil, cu sprijinul unui complice care pretinde că este ruda destinatarului) să achite contravaloarea către curier, urmând ca banii să-i înapoieze ulterior. Uneori falșii curieri apelează la persoane sub pretextul că au de livrat colete către un vecin, care momentan nu se află la domiciliu, iar pentru că nu mai are timpul necesar să aștepte sosirea acasă a persoanei indicate, îi roagă să preia coletul în schimbul unor sume de bani (ce ar reprezenta contravaloarea bunului sau taxele de curierat), urmând ca victima să recupereze banii ulterior de la destinatarul coletului.
Polițiștii atrag atenția cu privire la un alt mod de operare folosit de escroci: persoane necunoscute se prezintă la ușa apartamentelor sau locuințelor din mediul rural și urban pentru a cumpăra bunuri/materiale reciclabile (televizoare vechi, mașini de gătit, cauciucuri, PET-uri, deșeuri feroase și neferoase, etc.) sau alte produse alimentare (ouă, brânză, vin, țuică, etc.). Li se oferă proprietarilor o sumă de bani atunci când aceștia le dau materialele, după care cumpărătorul invocă necesitatea schimbării unei bancnote cu valoare mare. Falșii clienți profită de orice moment de neatenție pentru a „trage” din banii primiți rest, apoi se răzgândesc și nu mai cumpără produsul. Își cer banii și înapoiază restul din care au sustras deja câteva bancnote. Nu de puține ori, în timp ce proprietarul merge în apartament/locuință pentru a aduce rest sau schimba bani, îi sunt sustrase obiecte, bani sau orice alte bunuri ce se află la îndemână.
O altă metodă întâlnită este cea a cazului umanitar, când infractorii cer diverse sume de bani în scopuri umanitare, în numele sau de la persoane publice (actori, politicieni, cântăreți, preoți, conducători ai unor instituții, etc.), iar apoi o altă persoană se prezintă pentru a ridica „donația” sau solicită trimiterea banilor prin transfer bancar.
Păcăliți pot fi și naivii care se lasă „vrăjiți“ de persoane dubioase care se oferă să ghicească viitorul și care ulterior constată că le-au fost substitute/sustrase bijuterii sau sume de bani.
Pentru a nu deveni victime ale unor înșelăciuni, prin diferite alte „metode” Inspectoratul de Poliție Județean de Poliție Giurgiu, prin Biroul de Analiză și Prevenire a Criminalității, vă recomandă să aveți în vedere un minim de măsuri de auto protecție:
- Manifestați prudență și verificați dacă ceea ce vi se comunică prin telefon este adevărat prin apelare la serviciile de informații clienți de la operator;
- Nu dați dovadă de credulitate atunci când sunteți contactat telefonic de persoane care pretind a fi reprezentați ai diferitelor firme;
- Nu dați curs solicitărilor venite din partea persoanelor pe care le cunoașteți doar prin intermediul telefonului;
- Manifestați stăpânire de sine și verificați dacă ceea ce vi se comunică de persoana sau persoanele care vă abordează este adevărat prin apelarea rudelor sau a persoanelor la care acestea fac referire. Nu vă grăbiți să dați curs solicitării pentru că aceste persoane doresc să profite tocmai de șocul și starea emoțională pe care vestea o provoacă asupra dumneavoastră.
- Nu achitați niciodată sume în avans pentru ridicarea unor premii;
- Nu comunicați niciodată informații personale confidențiale (Codul Numeric Personal, seria buletinului sau cărții de identitate, conturi bancare, parole, PIN-uri, etc.);
- Sunați la compania de telefonie mobilă – Departamentul de Relații cu Clienții – și verificați veridicitatea promisiunilor;
- În situația în care sunteți contactat de o persoană care pretinde că vă este rudă și solicită sume de bani pentru rezolvarea unor probleme grave, apelați imediat ruda respectivă (pe numărul pe care îl cunoașteți) pentru a verifica aspectele aduse la cunoștință telefonic.
- Informați-vă și instruiți-vă copiii sau rudele mai în vârstă cu privire la modul de acțiune în astfel de situații sau cu privire la cazurile prezentate de autorități, mass-media etc.
- Dacă sunteți victimă a unor astfel de fapte, sesizați imediat Poliția la numărul unic de urgență 112, pentru a fi demarate verificările ce se impun.